Saturday 7 September 2013

DI MATANYA ADA CINTA - BAB 2


Malam itu, Miskiah mengeluarkan buku-buku yang dibeli siang tadi. Juga jambangan bunga yang diberikan Amirul itu.
“Cantiknya bunga, Mis beli kat mana?” tanya Bik Suripah, membelek jambangan yang ada di tangan Miskiah.
“Mis tak beli, mak. Ada orang bagi. Mak, kalau orang bagi bunga tanpa sebab tu kenapa?”
Bik Suripah tersenyum nipis. Rambut Miskiah dibelai dengan penuh kasih sayang. Seluruh rasa kasih tumpah. Seluruh rasa sayang tercurah tulus. Selain Wak Joyo, hanya Miskiah yang ada dalam hidupnya.
“Setiap orang memberi mesti ada sebabnya,”
“Tak ada sebab. Katanya, saja nak beri,” kata Miskiah lagi. Dia mula membelek-belek kuntuman bunga tu seolah-olah sedang mengira kelopaknya. 
“Siapa yang beri, Mis?” Bik Suripah rasa curiga. Dalam zaman ini dia mendengar banyak cerita orang memperdayakan orang lain melalui hadiah dan buah tangan. Dia bimbang ada orang yang mengambil kesempatan atas kecacatan Miskiah.
“Mirul, mak,” jawab Miskiah dengan senyum senang. Bik Suripah ikut tersenyum. Dadanya rasa lapang. Apa yang dibimbanginya hilang.
“Kalau Mirul yang bagi, ada maknalah tu!”
“Apa maknanya mak?” tanya Miskiah, polos. Bik Suripah memeluk bahu Miskiah dengan senyum. Di dalam hatinya berbisik, ‘Mis bukan saja buta mata, tapi juga buta cinta,’
“Maknanya, dia cuba nak tunjukkan perasaan dia kepada Mis. Mis dah berkawan dengan Mirul sejak kecil lagi. Tak pernah berpisah. Tak pernah berjauhan. Mis tak rasa apa-apa ke selama ini?” Bik Suripah menduga.
“Rasa apa mak?” Miskiah terngadahkan mukanya ke arah Bik Suripah. Dia rasa hairan.
“Rasa kasih, rasa sayang atau rasa cinta?” tanya Bik Suripah.
Diam. Miskiah terkebil-kebil mencari jawapan.
“Mis, mak dan bapak suka sangat dengan Mirul tu. Dia baik dan berbudi. Kalau Mis sayangkan dia, apa kata Mis terima saja dia sebagai suami,” kata Bik Suripah dengan jujur. Dia berkata dari hati seorang ibu.
“Mak? Apa ni? Bila pula Mirul tu melamar Mis?”
“Mis, mak ni orang tua. Riak ikan di air, mak dah tahu jantan betinanya,”
“Itu riak ikan mak. Riak Mirul, mak nampak?” tanya Miskiah, senyum.
“Bunga ni adalah riak hatinya. Inilah permulaannya. Mirul tu nak luahkan isi hatinya pada Mis. Mirul tu nak tunjukkan rasa cintanya,” jawab Bik Suripah bersungguh-sungguh.
Miskiah terdiam. Dia terpegun dengan kata-kata Bik Suripah. Kadang-kadang dia rasa Bik Suripah itu bukan sekadar suri rumah yang tinggal di pendalaman itu. Cara berfikir ibunya amat luas dan positif.
“Mis fikir apa ni?”
“Mis cuba nak ingat, apa yang Mirul cakap masa dia berikan bunga ni,”
“Apa yang dia cakap?”
Miskiah menggelengkan kepala perlahan. “Tak ada apa yang aneh. Dia cuma kata dia nak berikan bunga ni pada Mis. Bila Mis tanya kenapa? Dia jawab, saja,” Miskiah mengajuk cakap Amirul. Bik Suripah diam.
“Mak, Mirul tak pernah cakap apa-apapun,” ulang Miskiah.
“Memang dia tak cakap. Dan Mis pun tak nampak wajah dia ketika bercakap dengan Mis,” kata Bik Suripah pula.
“Yalah, Mis ni buta. Macam mana Mis nak nampakkan? Macam mana wajah dia mak?” Miskiah tiba-tiba rasa teruja. Tangan Bik Suripah dipegangnya.
“Mak nampak dia tu cintakan Mis. Bapak pun kata begitu. Cara dia layan Mis. Cara dia renung Mis. Cara dia bercakap dengan Mis, kami yakin dia memang amat sayangkan Mis,”
Miskiah termenung. Dia tidak dapat melihat. Gerak geri dan tingkah laku Amirul tidak dapat dilihatnya. Yang menghubungkan mereka hanya suara Amirul. Dan Amirul pula tidak pernah menyatakan isi hatinya. Tidak pernah.
“Betulkah mak?” Miskiah ragu-ragu.
“Buat apa mak nak tipu Mis. Mis macam mana?”
“Macam mana apa, mak?”
“Rasa hati Mis pada Mirul tu?”
Diam. Miskiah tunduk. Bik Suripah mampu membaca isi hati anak gadisnya. Walaupun bibir Miskiah tidak menyebutnya, namun dari gerak gerinya selama ini Bik Suripah tahu ada sebuah perasaan halus sedang bercambah.
“Mak dan bapak akan merestui perasaan Mis itu,” kata Bik Suripah sambil menarik tubuh Miskiah ke dalam pelukannya.
Miskiah tidak menjawab. Dia meraba-raba dan membelek buku yang dibelinya. Mata Bik Suripah terpandangkan buku itu.
“Mis nak buat apa dengan Buku Resepi dan Buku Belajar Mengait ni?”
“Mis nak belajar memasak dan belajar mengait,” jawab Miskiah selamba. Bik Suripah tergamam. Wajah Miskiah diteliti dan direnung lama. Dia keliru bercampur pelik.
“T..t..tapi macam mana?” Bik Suripah tidak mampu menutup rasa kelirunya.
“Mak, Mis tahu Mis buta. Mis juga tahu Mis ni kuat berangan-angan tanpa mengira kemampuan Mis. Tapi, Mis kena cuba dan belajar. Mis tak boleh jadikan kecacatan Mis sebagai sebab untuk Mis tak pandai. Sampai bila Mis nak harapkan mak memasak untuk Mis?”
“Tapi, ini buku resepi makanan barat. Kenapa mesti nak belajar masakan barat? Belajarlah dulu masakan Jawa atau masakan Melayu,” jawab Bik Suripah. Miskiah ketawa. Bik Suripah semakin rasa pelik.
“Kenapa Mis ketawa ni?”
“Mirul kata sebab Mis nak kahwin dengan mat saleh,”
“Hah? Mat Saleh anak Wak Dol tu?”
“Bukan yang tu. Mat saleh, orang putih,” jawab Miskiah, cuba menerangkan bersungguh-sungguh.
Bik Suripah ikut ketawa. “Ada-ada saja Mirul ni,”
“Mak, nanti mak ajarkan Mis masak ya,” Miskiah seperti merengek.
“Masak sambal tempe mak tahulah. Nak suruh mak ajar masak masakan mat saleh ni, manalah mak tahu,” kata Bik Suripah.
“Mak baca saja apa yang ditulis dalam buku tu. Semua bahan dan cara-cara membuatnya ada ditulis. Mak kan boleh baca? Bukan macam Mis ni, tak nampak nak baca. Kalau dia tulis dalam tulisan braille, bolehlah Mis baca,” kata Miskiah pula.
“Perlukah nak belajar masakan ni Mis? Masakan Melayu pun Mis belum pandai lagi,” Bik Suripah meluahkan rasa ragu-ragu yang membendung hatinya. Terlalu aneh permintaan Miskiah.
“Mis nak mulakan dengan masakan Melayu dulu. Nanti sekali-sekala kalau kita dah bosan makan masakan Melayu, kita tukarlah kepada masakan barat ni,”
“Tapi, kenapa masakan barat?” Bik Suripah semakin tidak faham.
“Entahlah mak. Mata Mis memang tak pernah tengok macam mana rupa masakan barat tu. Tapi bila Mis dengar orang bercerita di TV, Mis rasa macam sedap je. Entah-entah Mis ni keturunan mat saleh tak mak?” Miskiah bergurau. Ketawanya mengekek segar.
Namun, wajah Bik Suripah serta merta berubah. Gurauan Miskiah itu langsung tidak lucu. Wajah Miskiah yang iras-iras mat saleh. Sekali pandang, ia iras-iras Pakistan itu seperti menggamit semua kenangan silam.  

No comments:

Post a Comment