Sunday 8 September 2013

DIA DALAM KENANGAN..

Salam sejahtera aduhai kekanda dan adinda-adindaku semua,
Kanda ucapkan terima kasih atas kesudian kalian meluangkan masa singgah di blog kanda ini.
Daripada malam tadi hingga kini, perasaan kanda sedang dibuai rindu kepada sesaorang. Sudah lama melupakan dia kerana dia sudah tiada di dunia ini. Dia kembali ke pangkuan Illahi kerana sakit kanser.
Hidup dan mati memang kehendak ALLAH. Namun, yang ingin kanda kongsi ialah sikap suaminya semasa dia terlantar sakit hingga dia mati.
Lelaki rakus itu (Maaf terpaksa berkasar) tidak menghantarnya ke hospital untuk rawatan. Dalam masa yang sama, dia menjalin hubungan cinta dengan anak dara ( yang kini isterinya) ketika sahabat kanda itu sedang terlantar...
Aduhai..bayangkan dia terpaksa mengerang kesakitan selama setahun tanpa rawatan. Pernah kanda menangis dan memujuknya untuk ke hospital. 
"Biarlah kalau dia tak nak bawa. Adinda ada untuk membawa kanda. Biarlah dinda keluarkan belanja sendiri untuk rawatan. Sekurang-kurangnya kanda dapat tidur dan tidak kesakitan,"
"Tidak adindaku. Kanda tahu niat adinda baik dan adinda ikhlas. Namun, dia sudah memberi perintah bahawa kaki kanda ini tidak boleh melangkah pintu. Kanda tak diizin keluar. Dan kanda tidak mahu menjadi isteri yang derhaka. Biarlah kanda menanggung kesakitan ini daripada kanda terpaksa menerima laknat ALLAH,"
Ya ALLAH..sungguh setia dan taat dia kepada suaminya.
Akhirnya dia menderita kesakitan. Akhirnya dia menghembuskan nafas terakhir tanpa rawatan. Akhirnya dia meninggalkan anak-anak yang amat memerlukan kasih sayangnya...
Pada hari kematiannya, kanda tidak sempat menemuinya. Dia pergi di subuh hening..ketika anaknya menghubungi kanda, azan subuh sedang berkumandang.
Kanda menunaikan solat subuh dengan longlai. Sungguh tidak bermaya dengan air mata yang tidak henti mengalir.
Lalu usai solat, kanda bergegas ke rumahnya. Jenazah yang terbaring kaku, kanda lihat terpejam dengan tenang, seolah-olah tersenyum reda!
"Kalau kanda pergi satu hari nanti, adindaku jangan menangis. Anggapkan kanda sudah terlepas dari seksa dunia dan menuju ke nikmat akhirat," itu pesannya setiap kali kami bertemu. Alangkah..tidak kuat untuk kanda menahan air mata ini dan taat pada pesannya. 
ALLAH sahaja yang tahu kepiluan yang sedang menyucuk dada. Kanda beristighfar. Kanda tarik sebuah Al-Quran yang ada di sisi kepalanya. Kanda mengaji..dan terus mengaji untuk menutup ruang duka yang ada.
Akhirnya sampai masa untuk dia dimandi dan dikafankan. Ketika itu, tidak ada kekuatan lagi pada diri ini. Lalu kanda bangun, mencium kedua pipinya yang sejuk itu dan melangkah meninggalkan rumah itu. Kanda tidak sanggup melihat dia dibawa pergi..biar kanda yang meninggalkannya sebelum melihat kereta jenazah membawanya pergi.
Semuanya berlaku lama dahulu. lebih 10 tahun..memang sukar nak lupakan dia kerana dia adalah sahabat yang kanda rasa seperti saudara sendiri.
Namun, kini semuanya seperti baru semalam berlaku apabila malam tadi kanda berjumpa dengan adik kandungnya yang mirip wajahnya...ya ALLAH..kami duduk di satu sudut dalam majlis itu dan menangis...
Mungkin sudah sampai masanya kanda menulis mengenai cinta dan kesengsaraannya. Namun, adakah kanda kuat untuk menyudahkannya??

Salam.
Malam tadi, kanda bertemu dia di sebuah majlis. Sebenarnya

No comments:

Post a Comment